Opdrachten dagdeel 1

1 Opdracht Talententest

Duur opdracht: ongeveer 1 uur

Vooraf: De Talententest hieronder beschrijft de 39 talenten in één zin. Heb je meer informatie nodig, kun je via deze link de talentenbeschrijving nalezen.

Stap 1 Vraag aan minimaal drie verschillende mensen in je omgeving om de test voor jou in te vullen en vul de test zelf ook in. Het mooiste is als die mensen uit verschillende omgevingen afkomstig zijn, bijvoorbeeld school, werk en privé omgeving.

Laat de betreffende personen op een schaal van 1 tot 5 aanduiden in welke mate de beschrijving bij jou past. 1 betekent dit ben jij helemaal niet. De score 5 betekent dat ze je helemaal herkennen in de beschrijving.

Talententest

  Beschrijving 1 2 3 4 5 Talent
1 Ik kan goed ideeën vertalen in actie. Ik word onrustig als die actie te lang uitblijft. Aansteker
2 Ik kan goed organiseren: wat er moet gebeuren zie ik als een film voor mijn ogen. Beeldorganisator
3 Ik houd ervan om bewust met mijn lichaam bezig te zijn en dingen te doen waar ik mijn lichaam bij kan gebruiken. Bewuste beweger
4 Ik ben aan het werk, van ’s morgens tot ’s avonds. Ik wil mij met nuttige en zinvolle zaken bezig houden. Het gevoel hebben dat ik iets bereik. Bezige bij
5 Ik voel spanning tussen mensen heel makkelijk aan en ik houd ervan tussen hen bruggen te bouwen Bruggenbouwer
6 Ik kan snel de vinger op de zere plek leggen. Ik bedenk makkelijk verschillende manieren om van A naar B te gaan. Buikdenker
7 Ik houd ervan om het gevoel te hebben dat ik met mijn eigen handen iets aan het creëren ben. Creatieve maker
8 Ik luister graag naar de mening van anderen en denk daar graag op door om mijn eigen mening te vormen. Doordenker
9 Ik houd van orde en structuur. Ik werk alles graag tot in de puntjes af. Doorzetter
10 Ik ben heel gevoelig voor fouten en problemen: ik zie ze meteen en vind geen rust voor ze weggewerkt zijn. Foutenspeurneus
11 Ik win graag, ik wil de beste zijn. Ik houd ervan om altijd mijn grenzen te verleggen. Grenzenverlegger
12 Ik krijg energie als ik anderen zie ontwikkelen, ook al is dat maar een klein stapje. Groeimotor
13 Ik vind het fijn om te behoren tot een gemeenschap en ik draag daar ook zelf graag aan bij. Groepsdier
14 Ik denk vaak na over mezelf en wat me overkomt. Daar leer ik heel veel uit. Herkauwer
15 Ik voel vaak een continue stroom aan ideeën. Ideeënfontein
16 Ik neem graag verantwoordelijkheid en zou het liefst tegen iedereen ‘ja’ zeggen. Ja-zegger
17 Ik vind dat iedereen gelijk moet worden behandeld. Ik geen vooroordelen tegenover mensen. Kansengever
18 Ik houd van nieuwe informatie en ga er zelf actief naar op zoek. Ik ben heel weetgierig. Kennisspons
19 Ik kan anderen makkelijk enthousiast maken en overtuigen om mee te gaan in een richting die ik heb gekozen. Meetrekker
20 Ik heb nooit stress, ik leef in het hier en nu en vind daar veel rust in. Momentgenieter
21 Ik kan enorm genieten van de esthetische aspecten van iets. Ik maak graag dingen mooi en wil er zelf ook goed uitzien. Mooimaker
22 Ik houd van nieuwe dingen en doe daar ontzettend veel kennis over op. Ik ben altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Nieuwfreak
23 Ik kan grote hoeveelheden informatie hanteren en zie makkelijk patronen in complexiteit. Ontrafelaar
24 Om iets vandaag te kunnen begrijpen en beslissingen voor de toekomst te nemen, moet je volgens mij naar het verleden kijken. Ontstaansbegrijper
25 Ik ga altijd heel efficiënt op mijn doel af. Als ik een doel voor ogen heb, krijg ik energie. Planmaker
26 Hoe uitzichtloos iets ook kan zijn ik zie altijd nog de positieve kanten en mogelijkheden. Positivo
27 Ik heb anderen niet nodig om te weten hoe ik goed kan handelen en durf daarvoor te gaan. Rots
28 Ik benader makkelijk nieuwe mensen en anderen benaderen ook mij snel. Ik houd ervan om mensen met elkaar in contact te brengen. Samenbrenger
29 Ik voel me sterk verbonden met iedereen die ik ken. Elke situatie waarin ik terechtkom bekijk ik vanuit een groter geheel. Sfeervoeler
30 Ik zie makkelijk de unieke kwaliteiten van mensen en geniet ervan te zien dat ze die kwaliteiten inzetten. Sterktearchitect
31 Ik geniet ervan om voor anderen te zorgen, zodat zij kunnen uitblinken. Stille helper
32 Voor mij is het heel duidelijk hoe de toekomst er zal uitzien en hoe we daar kunnen komen. Toekomstdenker
33 Ik houd niet van oppervlakkige relaties, eerder van diepgaande contacten met een kleine groep vrienden. Trouwe vriend
34 Bij alles wat me interesseert en wat ik belangrijk vind, streef ik naar excellentie. De rest laat ik liever links liggen. Uitblinker als ik dat wil
35 Mensen vertellen mij altijd meer dan ze eigenlijk zelf willen. Terwijl ik luister komt hun verhaal helemaal in mij tot leven. Vertrouweling
36 Ik ga nooit over één nacht ijs. Voor ik beslis wil ik alle risico’s onderzoeken zodat ik een weloverwogen beslissing neem. Weger
37 Het geeft me veel voldoening als ik precies de juiste woorden vind om uit te drukken wat ik wil zeggen. Woordkunstenaar
38 Ik wil iets betekenen voor een ander en vind het belangrijk dat mijn prestaties gezien worden door de mensen die ik belangrijk vind. Zichtbare presteerder
39 Ik richt mijn leven en mijn werk in volgens een aantal principes normen en waarden die voor mij belangrijk zijn Zinzoeker
Welk talent wil je hier zelf invullen? ……………

Stap 2 Vraag de betreffende personen welke talenten uit de test zij het meest bij jou herkennen en vergelijk dit met je eigen ingevulde test. Achterhaal vervolgens (en laat noteren, of maak zelf notities) waarom ze voor deze talenten hebben gekozen, oftewel in welke situaties hebben ze jouw deze talenten zien inzetten, of welke voorbeelden kunnen ze noemen?

Stap 3 Kies tenslotte 3-5 talenten die je zelf het meest herkent van jezelf. Maak hier notities van.

2 Opdracht Interesse ontwikkellijn

Duur opdracht: ongeveer 1 uur

Stap 1 Zet op een groot papier of op de computer een horizontale lijn, dit is je levenslijn. Zet links van de lijn je geboortejaar en rechts het nu.

Stap 2 Noteer in de tijdslijn de ontwikkeling van je interesses.

Welke interesses had je als basisschoolkind, welke op de middelbare school en welke nu? Noteer alle activiteiten die je graag deed/doet in je vrije tijd in de tijdslijn. Alles telt, ook zonder hobby’s kun je interesse hebben voor unicorns, netflix, vloggen, met vrienden uitgaan, tafeltennis, badeenden verzamelen noem maar op.  

Interesses ontwikkelen zich door de tijd, sommigen blijven hetzelfde, maar sommige interesses verdwijnen en je kunt ook nieuwe interesses krijgen.

Stap 3 Bespreek met iemand die je goed kent:

  • Per interessante activiteit: waarom deed/doe je dit graag? Wat maakt(e) de activiteit leuk/interessant/boeiend voor je? Noteer dit per activiteit in steekwoorden onder de tijdslijn.
  • Zijn er woorden die steeds terugkomen? Zie je rode lijnen in je interesses? Noteer een samenvatting onder je tijdslijn.

Neem je notities van de opdrachten mee naar de training.